top of page
  • מצבות לגזיאל

איך לבחור מצבה: המדריך המלא לבחירה ורכישת מצבה

עודכן: 27 במרץ 2023

אנו משתתפים באבלכם הכבד על פטירת יקירכם ומאחלים לכם שלא תדעו עוד צער. תקוותינו היא, שהמידע הנחוץ בתהליך רכישת מצבה והקמת הנצחה ראויה ליקירכם, יפחית מנטל הדאגה להיבטים המעשיים ויעזור לכם להבין איך לבחור מצבה. לפניכם מדריך שמביא באופן בהיר וענייני את כל מה שאתם צריכים לדעת לפני, במהלך ואחרי הקמת מצבה והנצחת עד לנפטר.

מתי יש צורך לטפל בהליך רכישת המצבה?

עם ההתבשרות על מות יקירכם, אין עדיין צורך להתחיל ולטפל ברכישת המצבה. ניתן להתפנות בלב שקט להלוויה ורק לאחר הקימה מהשבעה, תוכלו לתאם פגישה בבית האבלים או במפעל המצבות עם בונה מצבות. בונה המצבות יכול להעניק לכם ייעוץ מקיף והכוונה, לבחירת המצבה המתאימה ביותר לרצונות ולצרכים שלכם.

מה צריך לדעת לפני הקנייה?

בחירת המצבה היא נושא אישי ורגיש מאוד, שכן היא מהווה הנצחה ותזכורת לאדם אהוב הנפרד מכם למנוחת עולמים. יחד עם זאת, אולי תוכלו להיתרם מהתוודעות לכמה אלמנטים, המרכיבים בסופו של דבר את המצבה שתיבחר.

מצבות נבדלות זו מזו בסוגי החומרים מהן הן עשויות. תוכלו לבחור בכל סוג של אבן,  בין אם בשיש, גרניט או אבן טבעית אחרת, ובכל צבע או גוון שמתאים בעיניכם. מומלץ לבחור אבן שגם מעבירה במראה שלה את המסר והאווירה האישיים הרצויים לכם, וגם ניחנה בחוזק ועמידות גבוהים.

סוגי האבנים השונות ניתנות לעיבודים שונים, ותוכלו לתת את הדעת לבחירה במצבה ישרה או בקווים מעוגלים, מאבן מעובדת ומלוטשת או במראה סלעי טבעי.

לבסוף, תידרשו לבחור את הכיתוב המבוקש, וכן אם ברצונכם לשלב אלמנטים אישיים כמו מקום לנר נשמה, תמונה או חריטה אומנותית. רצוי לשים לב לכך שלחריטה על גבי המצבה יש תעריף לפי מילה.

איפה כדאי לקנות?

על מנת להימנע מעוגמת נפש נוספת בתקופה הרגישה והכאובה ממילא של האבל, חשוב מאוד שתמצאו בונה מצבות אמין. רצוי שתדעו, שמחירה הממוצע של מצבה סטנדרטית עומד כיום על כ 1,500-2,000 ₪. בוני מצבות המציעים לכם מחירים נמוכים משמעותית מכך עלולים להתברר כבלתי אמינים.  מוטב לבחור בבונה מצבות מקצועי בעל בית מלאכה, שיכול לאפשר לכם לעיין בתיקי עבודות קודמות שביצע. אם יש באפשרותכם פנו לבונה מצבות שקיבלתם עליו המלצות.

מה צריך לדעת אחרי הקמת המצבה?

לאחר הקמת המצבה חשוב לשמור באופן שוטף על ניקיונה ותחזוקתה, על מנת למנוע סימני הזנחה כמו עובש, לכלוך, כתמים וצמיחת עשבי בר בחלקת הקבר. הטיפול התחזקותי ימנע בלאי, נפילה של אותיות והיווצרות של סדקים או שברים.

ישנן כיום חברות תחזוקה מקצועיות המטפלות במצבות באופן אחראי ושוטף, אך אם תבררו לגבי חומרי הניקוי המתאימים לסוג האבן שבחרתם, תוכלו לבצע זאת בכוחות עצמכם.

במקרים של כתמים, ניתן להשתמש בחומרי ניקוי הייעודיים לסוג האבן ממנה עשויה המצבה. במקרים קשים ייתכן שיידרש ליטוש מחודש של האבן. אם נוצרו סדקים או שברים אפשר למלא אותם בחומר מילוי מתאים, ורצוי למרוח וקס או סילר על מנת להגיע לגימור אסתטי ולשמר את המצבה לאורך שנים.

עלות תיקון מקצועי של מצבה עומדת בדרך כלל על סכום של כמה מאות שקלים. אם בכל זאת איתרע מזלכם והמצבה של יקירכם נסדקה, הכיתוב שעל גביה נפגם, והנזק שנגרם חמור, מומלץ לפנות לבעלי מקצוע אמינים שיסייעו להחזיר את המצב לקדמותו.

אנו מקווים שתחוו תהליך פרידה כאוב אך מחזק, ותזכו להקים הנצחה שתקשר אתכם תמיד עם הזיכרונות הטובים מהשנים אותן ביליתם יחד עם המנוח, כמו שנאמר: "בנחמת ציון וירושלים תנוחמו ולא תוסיפו דאבה עוד".

איך לבחור מצבה: 10 עצות לבחירה ורכישה של מצבה

  1. סוגי האבנים הנפוצות והמקובלות ביותר בישראל לבניית מצבה ומאפייניהן העיקריים:  אבן חברון (בגוונים בהירים, למצבה אחידה, ממלכתית ומכובדת במחיר נוח), שיש טורקי (בגווני אפור-תכלת למצבה יוקרתית, מרשימה ועמידה במחיר מעט יקר יותר), גרניט (בגוונים כהים למצבה מרשימה מאוד ויוקרתית, חזקה מאוד ועמידה, במחיר גבוה).

  2. סוגי העיבוד המקובלים ביותר לאבני המצבות הם: עיבוד חלק, עיבוד גס ועיבוד פראי. סוג העיבוד משפיע על מראה האבן, המרקם שלה ואף על גווניה.

  3. לכל משפחה העדפה אישית בנוגע לגודל המצבה של יקירה שנפטר. עם זאת, מצבות נתונות להגבלי גובה עד 80 ס"מ וכן כפופות לנורמות המקובלות בכל בית עלמין. רצוי לברר עם בית העלמין האם יש הגבלים שעליכם להיות מודעים אליהם לפני הזמנת המצבה.

  4. ניתן ורצוי לוודא שלבונה המצבות שבחרתם יש רישיון מטעם חברת קדישא. חברת קדישא מתירה רק לקבלנים רשומים ומורשים להקים מצבות בבתי העלמין.

  5. על מנת להבטיח שבונה המצבות שאתם בוחרים הנו אמין ואחראי, רצוי לברר אם יש לו בית מלאכה, לבקש לראות תיקי עבודות קודמות שבוצעו על ידו או לקבל עליו המלצות אישיות.

  6. יש באפשרותכם להוסיף למצבה אגרטל קבוע להנחת פרחים, בית נר לנרות נשמה המגן עליהם מפני הרוח, או דרגש לישיבה למרגלות הקבר. בית נר לנרות נשמה יכול להיחצב באבן או להיות מונח בקביעות על גבי המצבה. ישנם בתי נר ואגרטלים מאבן, פח או זכוכית. קיימים גם נרות נשמה סולאריים שדולקים באופן רציף למשך מספר שנים.

  7. אם קשה לכם לנסח את הכיתוב שעל גבי המצבה, דעו כי חברת קדישא ממליצה על נוסח קבוע ואחיד, אותו תוכלו לקבל כלשונו. לחילופין תוכלו להיעזר בנוסח האחיד, לשנותו או להוסיף עליו כיתוב בהתאם לנימה האישית ולמסרים שחשובים לכם.

  8. חריטת הכיתוב על המצבה עמידה יותר לנזקי הזמן לאורך שנים ביחס להדבקת אותיות על גביה. עם זאת, יש המעדיפים הדבקה של אותיות בולטות על גבי המצבה מחורים שונים כמו ברונזה או עופרת.

  9. בוני מצבות מחשבים את עלות הקמת המצבה על פי מספר גורמים: סוג האבן, סוג העיבוד, מספר המילים הנחרטות על גבי המצבה, על תוספות ועיצובים מיוחדים ייגבה תשלום נוסף.

  10. מצבות זוגיות מתאימות לבני זוג שנפטרו, לקרובי משפחה שמועד מותם חל בסמוך זה לזה או בנסיבות משותפות, או בהזמנה מראש על ידי אנשים שבן זוגם נפטר. עלותן של מצבות זוגיות נמוך ב 10%-20% ביחס לעלות רכישתה של כל מצבה לחוד.






האשטאגים


125 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page