top of page
  • מצבות לגזיאל

סוגי מצבות: מדריך למצבות הנפוצות בישראל

עודכן: 27 במרץ 2023

בעת הכאובה של האבל על מות יקירכם, אתם נדרשים גם לקבל החלטות קשות כדוגמת בחירה של סוג המצבה להנצחתו. כל מצבה היא אישית, ומותאמת באופן ייחודי לנפטר אשר הוקמה לזכרו. עם זאת, המידע אודות סוגי המצבות הנפוצות בישראל, עשוי לסבר לכם את האוזן בנוגע לאפשרויות העומדות לבחירתכם. כמובן שכל סוג אבן שתבחרו יכול להגיע בעיבודים שונים. כך גם הכיתוב שעל גבי המצבה נתון לבחירתכם , ויכול להופיע בסגנונות שונים, המיושמים כחריטת צבע, הדבקת אותיות בולטות, כיתוב ברונזה או עופרת. יש לציין שניתן לבנות גם מצבה מיוחדת, המשלבת מוטיבים מחומרים נוספים כמו עץ, ברזל או זכוכית. לבסוף, תידרשו להחליט האם להוסיף למצבה בית נר נשמה, אגרטל קבוע או שילוב של גינון על המצבה. לצד חשיבותם הרבה של ההיבטים העיצוביים שנמנו, סוג האבן ממנו נבנית המצבה עודנו הגורם המשפיע עליה ביותר. במאמר הבא, המהווה חלק ראשון מבין שניים, נסקור את סוגי האבנים הנפוצות לבניית מצבות בישראל.


מצבות אבן חברון

מקורה של אבן חברון בסלע גיר קשה הנחצב בהרי ירושלים. אבן חברון מתאפיינת בצבעים בהירים בגוון אופייני של חול לסוגיו: קרם, לבן, בז' וצהבהב. אבן חברון היא הנפוצה ביותר בישראל לבניית מצבות בבתי העלמין הצבאיים, ומתוקף כך היא משדרת אווירה ממלכתית, אחידה ומכובדת למראה במחיר נוח במיוחד.


מצבות שיש טורקי

את השיש הטורקי מייבאים מהאי מרמרה שבטורקיה. לשיש זה גוון ייחודי בין תכלת לאפרפר, בדוגמאות שונות, הייחודיות ובלעדיות לכל לוח. השיש הטורקי אמנם יקר יותר מסוגי אבן אחרים, אך גם איכותי ועמיד מאוד, וכן קל לליטוש ולעיבוד. מסיבות אלו מהווה השיש הטורקי בחירה נפוצה ויוקרתית בתחום עיצוב ובניית מצבות.


מצבות גרניט

אבן הגרניט, או בשמה העברי שחם, היא אבן קשה במיוחד המיובאת ממדינות שונות ברחבי העולם, בהן היא נחצבת במעמקי האדמה. אבן הגרניט לא רק קשה מאוד, אלא גם איכותית ועמידה ביותר.  הגרניט מגיע במספר צבעים שהעיקריים בהם הנם שחור, אדם ואפור, ולכן מצבה העשויה ממנו תבלוט למרחוק בגווניה בבית העלמין. חסרונו של הגרניט טמון במחירו היקר, אך תמורת ההשקעה הנוספת תוכלו לקבל מצבה ייחודית, איכותית עמידה ביותר. מצבות שיש גרניט סרדו

שיש הסרדו, המגיע בדרך כלל בגוון אפור מנוקד בנקודות לבנות, מבטיח הן בולטות למצבה שמוקמת לזכר יקירכם, והן עמידות לאורך שנים. מבחינה תקציבית, שיש גרניט סרדו מאפשר לכם ליהנות מכל יתרונות הגרניט המיובא או השיש, במחיר סביר ונוח יותר.  לשיש סרדו מראה יוקרתי ומכובד מאוד, שהולם את המעמד ואת קדושת ההנצחה.


מצבות אבן סלייב

אבן סלייב, הידועה יותר בכינוייה אבן ירושלמית, שימשה לבניית מבנים רבים בבירה ובסביבתה. לאבן מראה פראי וטבעי והיא משלבת גווני אדום, וורדרד וצהוב. בניית המצבה מאבן סלייב או שילוב שלה עם סוגי אבנים נוספות, מעניק לחלקת הקבר תחושה של חיבור לטבע ולמסורת. לא פחות חשוב מכך, צפיפותו הרבה של הסלע ממנו נחצבת האבן, מבטיח את עמידותה לפגעי הזמן ולכתמים.


מצבות אבן גלילית

כפי ששמה מעיד עליה, מקורה של האבן הגלילית בסלע גיר קשה שנחצב באזורים שונים בגליל. האבן הגלילית מתאפיינת בגווני אדמה כמו חום בהיר וכהה, בז ואדמדם.  האבן הגלילית הולמת ומתאימה יותר לבניית מצבות המבוססות על מראה טבעי ופראי של הסלע, מאשר למצבות ישרות. אבן גלילית היא בחירה מצוינת להקמת מצבה חזקה ועמידה לאורך שנים רבות. מצבות אבן חלילה

אבן חלילה הנה אבן גירית המגיעה בגווני חרדל, חום וצהוב. מרקמה של אבן חלילה אחיד יותר ביחס לסוגים אחרים של אבנים טבעיות, אך היא עלולה לספוג בקלות כתמים ולכלוך. על מנת לשמר את יופייה הטבעי יש למרוח מפעם לפעם על המצבה הבנויה מאבן חלילה סילר שיגן עליה מנזקי מזג האוויר והזמן.


מצבות אבן יפתח

אבן יפתח הנחצבת בגליל, היא איכותית ועמידה, ומתאפיינת בגווני קרם, ורוד ואדום השלובים באופן קלאסי בנימים ורודים טבעיים. מצבות שהוקמו מאבן יפתח, ניחנות בעמידות וחוזק רב, הודות לצפיפותו של הסלע ממנו נחצבו,  ומשרות אווירה מכובדת ומרשימה בחלקת הקבר.


מצבות אבן עצמון

אבן עצמון המגיעה ממחצבות שונות ברחבי הגליל, היא אבן גיר קשה, שמתאפיינת בגווני חרדל, חום, לבן או אפור. בזכות הקושי והחוזק של הסלע ממנו האבן מופקת, מצבות הבנויות ממנה הנן חזקות ועמידות אורך שנים רבות. אבן עצמון שומרת על גווניה גם לאחר זמן רב, ואיננה תלויה בתחזוקה שוטפת.


מצבות אבן בזלת

אבן הבזלת מיוצרת מאחד הסלעים החזקים ביותר שניתנים לחציבה. סלע הבזלת שמגיע מהגליל התחתון, מתאפיין בגוונים כהים מאוד ומרשימים, הנעים סביב אפור לשחור. מצבות הבנויות מאבן בזלת יהיו חזקות ועמידות מהבחינה המעשית ובו זמנית מיוחדות ויוקרתיות. עיבוד אבן הבזלת יכול להיות במראה פראי או באופן מלוטש ומבריק יותר.

אנו משתתפים בצערכם, ומקווים שהמידע יהיה לכם לעזר בתהליך הנצחת יקירכם.

62 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page